Monday 21 April 2014

IBU BAPA

IBU BAPA


*      Individu yang terdiri daripada lelaki dan wanita yang telah berkahwin dan mempunyai ikatan yang sah disisi undang- undang Malaysia serta mempunyai anak hasil dari perkongsian hidup mereka.



PERANAN IBUBAPA

  • ·         Menjadi role model kepada anak- anak
  • ·         Melengkapkan diri dengan ilmu keibubapaan
  • ·         Memberikan perhatian dan kasih sayang/meluangkan masa
  • ·         Memberikan didikan agama dan moral
  • ·         Mengawasi perlakuan dan memantau kegiatan anak-anak
  • ·         Setiap ahli keluarga saling menghormati antara satu sama lain


GAYA ASUHAN

Gaya asuhan ibu bapa menurut Baumrind (1971) adalah terbahagi kepada tiga jenis, iaitugaya asuhan autoritatif, gaya asuhan autoritarian, gaya asuhan permisif. Ketiga-tiga gaya asuhan ini perlu diketahui oleh ibu bapa agar mereka dapat memilih jenis gaya asuhan yang sesuai diaplikasikan ketika berinteraksi dengan anak-anak. Ibu bapa seharusnya tidak terlalu terikat kepada satu-satu gaya sahaja, malah sebaliknya mengamalkan pelbagai gaya mengikut keperluan mendisiplinkan anak-anak.


*      Gaya Asuhan Autoritatif

Ibu bapa yang autoritatif mengawal dan bertanggungjawab terhadap anak anak mereka. Gaya asuhan mereka yang bersifat rasional dan demokratik dapat membentuk anak-anak yang berfikiran positif, aktif bersosial, bertanggung jawab, dan mempunyai kompeten daripada aspek kognitif

*      Gaya Asuhan Autoritarian

Ibu bapa yang mengamalkan gaya asuhan autoritarian pula mempunyai sifat kawalan yang tinggi, tetapi kurang dalam tanggungjawab. Anak-anak yang dibentuk akan mempunyai ciri-ciri seperti berfikiran negatif, sering memberontak, pendendam, bimbang, cemas, khuatir, pendiam, pemalu, konsep kendiri rendah dan kurang motivasi untuk berdikari.

*      Gaya Asuhan Permisif

Gaya asuhan permisif pula adalah merujuk kepada ibu bapa mesra dan bertanggung
jawab, tetapi lemah dalam kawalan dan akan mengakibatkan anak-anak terlalu bergantung, mempunyai permintaan yang tinggi dan impulsif. 

No comments:

Post a Comment