Monday 21 April 2014

Peranan Guru

GURU




DEFINISI GURU

Menurut bahasa Sanskrit, guru didefinasikan sebagai Gu iaitu penghapus manakala Ru merujuk kepada kegelapan. Gabungan dua patah perkataan ini membawa maksud guru sebagai penghapus kegelapan.
Menurut Dewan Bahasa dan Pustaka, guru ialah mereka yang menyampaikan ilmu dan mendidik.

TUGAS-TUGAS GURU

1.      Melengkapkan fail peribadi kanak-kanak dengan mengambil kira :
a)      Butiran ibu bapa
b)      No. telefon
c)      Alamat penuh
d)     Nama murid
e)      Tarikh lahir
f)       Tempat lahir
g)      No. Sijil kelahiran
h)      Agama
2.Mencatat perpindahan atau kemasukan baru murid dari masa ke semasa
3.Merekod semua wang kutipan di dalam sebuah fail
4.Mengemas kini  fail peribadi setiap kanak-kanak dari semasa ke semasa
5.Menanda kehadiran murid
6.Membuat penilaian kepada perkembangan kanak-kanak
7.Memastikan papan kenyataan di adalam kelas dimanfaatkan dengan sepenuhnya seperti mempamerkan jadual waktu, peraturan-peraturan sekolah, plan kebakaran
8.Mengajar kanak-kanak dengan memiliki kemahiran menghasilkan alat bantu mengajar yang kreatif
9.Membuat rancangan pengajaran harian  (RPH)
10.Membuat perjumpaan dengan ibu bapa kanak-kanak sekurang-kurangnya 3 kali setahun
11.Menghubungi ibu bapa sekiranya terdapat hal kecemasan mengenai anak mereka.
12.Menghias kelas supaya nampak lebih ceria dan menarik
13.Menghasilkan sudut-sudut pembelajaran yang kreatif seperti sudut bahasa, sudut sains dan kognitif dan lain-lain.
14.Membuat peraturan kelas
15.Memastikan kelas sentiasa kemas dan bersih.


CIRI-CIRI GURU YANG BAIK MENURUT MAXIM (1989)




n  Menyimpan rahsia
n  Tidak memilih kasih
n  Boleh menguasai diri
n  Sukakan kanak-kanak
n  Sayangkan kanak-kanak
n  Mempunyai sifat belas kasihan
n  Mempunyai sifat-sifat zuhud
n  Bersifat lemah lembut dan bersopan
n  Mempunyai sifat jenaka dan boleh ketawa
n  Mempertingkatkan sikap positif, elak yang keji
n Mengetahui berkenaan perkembangan kanak-kanak
n  Melayan kanak-kanak dengan penuh perhatian & kasih sayang






No comments:

Post a Comment